Tilskud i 2026
Fondens bevillinger er etårige og følger kalenderåret.
Svineafgiftsfonden inviterer alle interesserede til at ansøge om tilskud til projekter til gennemførelse i 2026.
Ansøgningsmaterialet vil blive delt på denne hjemmeside i april 2025. Bemærk at fonden har fået ny strategi og ny vejledning til ansøgningsrunden for 2026. Læs mere under pkt. 6.
Svineafgiftsfonden åbner i 2026 også for ansøgning om tilskud til dyrevelfærdsordningen "hele haler" som en del af ansøgningsrunden.
1. Ansøgningsfrist
Ansøgningsrunden for tilskud i 2026 gennemføres med ansøgningsfrist den 12. august 2025 kl. 12.
Ansøgningerne behandles på fondens bestyrelsesmøde den 9.-10. september 2025, hvorefter ansøgerne vil få besked.
Ansøgere har mulighed for at få foretræde for bestyrelsen den 9.-10. september 2025.
2. Ansøgningsmaterialet
Ansøgningsmaterialet for 2026-runden
- Fondens strategi 2026 - 2029
- Vejledning om tilskud - kommer snarest
Ansøgningsskemaet for 2026 består af tre dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projekt og ansøger (word) - kommer snarest
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomien (excel) - kommer snarest
2.1. Særlig information om den nye dyrevelfærdsordning "hele haler"
Det er muligt at søge tilskud under den nye dyrevelfærdsordning "hele haler". Du kan læse mere om baggrunden for ordningen på svineafgiftsfondens hjemmeside under "om fonden".
Ansøgere under ordningen skal være opmærksom på sætte kryds under ansøgningsskemaets del 1, pkt. 1.11 og være opmærksom på afkrydsning af krav til erklæringer under samme punkt.
3. Indsendelse af ansøgning til fonden
Projektansøgningen skal sendes pr. mail til: svineafgiftsfonden@svineafgiftsfonden.dk
Skriv venligst projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i Word, del 2 i Word og del 3 i Excel
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
4. Mulighed for foretræde for bestyrelsen
Ansøger har mulighed for foretræde på fondens bestyrelsesmøde den 9.-10. september 2025 i København. Der afsættes ca. 15 minutter pr. projekt, og ansøger kan eksempelvis benytte PowerPoint. Ved indsendelse af ansøgningen bedes det oplyst, om ansøger ønsker at benytte sig af denne mulighed. Yderligere oplysninger om tid mm. vil ske pr. mail efter ansøgningsfristens udløb. Eventuelle præsentationer bedes også til fondens sekretariat på forhånd af hensyn til mødets afvikling.
5. Kvittering for modtagelse af ansøgningen
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at ansøgning er modtaget af fonden.
Fonden forventer at udsende afgørelser inden udgangen af 2025.
6. Nyt i ansøgningsmaterialet for bevillingsåret 2026
Fonden fik ny bestyrelse den 1. november 2024 for en periode på fire år. Den nye bestyrelse har som noget af det første vedtaget en ny strategi for fonden for bevillingsårene 2026-2029.
Fondens lovgrundlag blev også opdateret pr. 1. januar 2025, herunder med en ny aktivitetsbekendtgørelse.
Alle ansøgere bør orientere sig i det opdaterede materiale forud for ansøgning.
De største ændringer i materialet omtales nedenfor:
Der er ny strategi for fonden for bevillingsårene 2026-2029.
Fondens vejledning er opdateret jf. nyt krav i administrationsbekendtgørelsens §9 om, at fonden skal efterleve Økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning samt krav om, at Landbrugs- og Fiskeristyrelsen skal godkende fondens vejledning forud for ansøgningsrundens start i 2025. Styrelsen har godkendt den vedlagte vejledning i marts 2025.
Vejledningen er – udover en række redaktionelle justeringer – blev opdateret på følgende centrale punkter:
Intern løn: Opdatering af afsnit 9.1.i fondens vejledning ang. udgifter til intern løn hos ansøger/tilskudsmodtager. Hovedreglen er en beregningsteknisk årsnorm på 1649 timer, men der gives i fondens vejledning mulighed for at en række støttemodtagere har mulighed for at anvende en timesats, der er op til 20% højere, hvilket vil svare til en beregningsteknisk årsnorm på 1374 timer. Anvendelse af denne mulighed er betinget af, at støttemodtagere kan dokumentere at støttemodtager ikke overkompenseres.
Overhead: Opdatering af afsnit 9.6. i fondens vejledning og pkt. 3.5 om overhead i ansøgningsskemaets del 3. Som hovedregel kan overhead maksimalt udgøre 18% af projektet tilskudsberettigede direkte lønudgifter. Der er dog jf. økonomistyrelsens vejledning også en række undtagelsesmulighederne, der indebærer at fonden har mulighed for at tillade en overheadsats på op til 44% af de direkte udgifter (excl. ekstern bistand), når en række betingelser er opfyldt. Der skal altid være et økonomisk rimeligt og sædvanligt forhold mellem projektets aktiviteter og den dertil knyttede overhead. Hvis ansøger ønsker at søge under undtagelsesbestemmelsen med en højere overhead end hovedreglen, skal det tydeligt begrundes, hvorfor dette er nødvendigt for projektets gennemførelse.
Projektændringer: Opdatering af afsnit 12.2. i fondens vejledning om, hvornår der er krav om at indsende en ændringsansøgning. Der skal indsendes en ansøgning om ændring til fonden, når der er behov for at omprioritere mellem hovedbudgetposter, og hvis en hovedpost afviger mere end +/-10% eller +/-200 t. kr. af det samlede tilskudsgrundlag.
Udvidelse af krav om revisionspåtegnet tilskudsregnskab til bl.a. universiteter: I fondsvejledningens afsnit 18 fremgår det, at alle ansøgere, der søger under fondens opslag for bevillingsåret 2026 og frem skal indsende et revisionspåtegnet tilskudsregnskab med mindre tilskudsmodtager er en statslig eller selvstændig offentlig virksomhed, der ikke i forvejen får årsregnskab påtegnet af den godkendt revisor. Det medfører bl.a. at universiteter fra og med bevillingsåret 2026 skal indsende revisionspåtegnet tilskudsregnskab.
Fonden er i gang med at udarbejde en regnskabsinstruks, der vil blive lagt på fondens hjemmeside inden 1. juli 2025. Denne vil tage udgangspunkt i Rigsrevisionens standarder for offentlig revision.
Baggrund om økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning
Økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning, der danner grundlag for fondens vejledning, kan læses her
- Afsnit om lønudgifter er præciseret ud fra økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.2.1. Fastsættelse af lønniveau.
- Afsnit om overhead er præciseret ud fra økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.2.4 Overhead
- Afsnit om projektændringer er tilpasset økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.2.7. Budgetændring
- Indførelse af krav om revisionspåtegning af tilskudsregnskaber for selvstændige offentlige virksomheder som fx universiteter sker på baggrund af økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.3.5. Revisionspåtegning af tilskudsregnskab.
Det sker, at aktiviteter grundet faglige eller praktiske omstændigheder må ændres. Hvis der skal foretages væsentlige ændringer af faglig karakter og ændringer i projektets budget, skal fonden godkende ændringerne. Tilskuddet kan ikke forhøjes i forbindelse med ændring af projektet.
Der henvises til fondens vejledning om tilskud for yderligere information om:
- Ændring af det faglige indhold
- Ændring af budgettet
Der opfordres til at kontakte sekretariatet, såfremt der er tvivl om, hvorvidt en ændring forudsætter godkendelse.
Skema til brug for ændringer vedr. 2026-bevillinger
Skemaet består af to dele:
Del 1 Ændringsskema (Word) - følger primo 2026
Del 2 Projektøkonomiskema (Excel) - følger primo 2026
Ansøgningen skal fremsendes pr. mail i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Skemaerne skal ligeledes bruges til opfølgning på bestyrelsens beslutning om delvist tilskud.
Hvornår
Ændringsansøgninger skal indsendes til fonden, så snart behovet opstår og senest ved udgangen af bevillingsperioden den 31. december 2026.
Fondens udbetalingspraksis er som følgende:
- Tilskudsmodtagere gives mulighed for en gang i kvartalet at oplyse fonden om det faktiske, realiserede forbrug i hver af tilskudsmodtagers projekter. Oplysningerne afgives af en organisationsansvarlig ved brug af en erklæring. Der kan søges om udbetaling af op til 80% af bevillingen.
- Erklæringen lægges til grund for udbetaling af tilskud således, at udbetaling alene sker på baggrund af allerede afholdte udgifter, og alene i henhold til fondens andel af projektets finansiering.
- Fonden kan i særlige tilfælde give dispensation og udbetale oftere end en gang i kvartalet. Begrundet ansøgning om dispensation kan sendes til fondens postkasse.
- Muligheden for at modtage udbetaling vil ske under forudsætning af, at fondens likviditet giver mulighed herfor.
- Der er ikke krav om revisorpåtegning.
- Slutudbetaling af de sidste 20 pct. af de tilskudsberettigede udgifter vil ske på baggrund af revisorpåtegnet tilskudsregnskab.
- Udbetaling vil ske til tilskudsmodtagers NemKonto.
Erklæring til brug for anmodning om udbetaling i bevillingsåret:
- Bevillingsåret 2026 (følger primo 2026)
Overdragelse af tilsagn om tilskud til en anden tilskudsmodtager kræver altid en godkendelse fra fonden. Du kan læse mere i fondens vejledning (afsnit 12.4)
Fonden kan således efter ansøgning tillade, at tilsagnet overdrages til en anden virksomhed, organisation eller forening, der indtræder i de rettigheder og forpligtelser, der fremgår af tilsagnet. Det er en betingelse, at en ny tilskudsmodtager selvstændigt kan opnå tilsagn efter gældende regler.
Tilsagnshaver skal sende en begrundet ansøgning om overdragelse hurtigst muligt og være fonden i hænde straks efter den ansøgte, kommende tilskudsmodtager har underskrevet ansøgningen.
Fondens ansøgningsskema til overdragelse kan rekvireres hos sekretariatet.
Efter udløbet af den etårige projektperiode er der fortsat en række forhold, der skal iagttages. Det drejer sig først og fremmest om aflæggelse af tilskudsregnskab og faglig beretning, således at der kan føres kontrol med midlernes korrekte anvendelse.
Dertil vil der ofte være krav om offentliggørelse af de resultater, projektet genererer.
Oplysninger herom kommer i december 2026.
Fondsbestyrelsens afgørelser kan indbringes til Landbrugs- og Fiskeristyrelsen inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen i henhold til § 8, stk. 7 i landbrugsstøtteloven.
En eventuel klage skal sendes til Landbrugs- og Fiskeristyrelsen på fondstilsynet@lbst.dk